Klyus, Oleh; Krajniuk, A.I
(Scientific Journals of the Maritime University of Szczecin, Zeszyty Naukowe Akademii Morskiej w Szczecinie,
2009)
Przedstawiono nowy sposób organizacji procesu roboczego kombinowanego systemu doładowania silników spalinowych z kaskadowym wymiennikiem ciśnienia, umożliwiający znaczący wzrost poziomu wysilenia sil-nika przy doładowaniu, ze względu na zwiększenie obszaru efektywnej wymiany ładunku oraz schłodzenia powietrza doładowującego do temperatur poniżej temperatury otoczenia bez strat energii mechanicznej na re-alizację cyklu chłodzenia. Przedstawiono metodyki wyboru podstawowych parametrów kaskadowego wy-miennika ciśnienia oraz ocenę możliwości chłodzenia systemu. Podano wyniki badań analitycznych i ekspe-rymentalnych systemu doładowania silnika 6ЧН12/14. Przedstawiono mechanizm zwiększenia efektywności schłodzenia powietrza doładowującego przy wzroście temperatury gazu ściskającego