English Polish
Akademia Morska w Szczecinie

DSpace Home

DSpace/Manakin Repository

Browsing by Author Chomski, Jarosław:

  • Pietrzykowski, Zbigniew; Magaj, Janusz; Chomski, Jarosław (Scientific Journals of the Maritime University of Szczecin, Zeszyty Naukowe Akademii Morskiej w Szczecinie, 2008)
    The complexity of the navigation process and necessity of ensuring a possibly high level of safety, with continually growing vessel traffic intensity, ships’ tonnage and speeds developed at sea, call for research on navigational decision support systems. This article presents the assumptions and a model of such system design. The Unified Modeling Language (UML) has been used for system modelling. The UML allows presenting the designed system from various perspectives in a manner easily perceived by its future users as well as its creators: analysts, designers and programmers. The developed model provides a basis for building a prototype of the designed system of navigational decision support on the sea going vessel
  • Medyna, Piotr; Wiśniewski, Bernard; Chomski, Jarosław (Scientific Journals of the Maritime University of Szczecin, Zeszyty Naukowe Akademii Morskiej w Szczecinie, 2010)
    This article compares routes of a ship avoiding a tropical cyclone calculated by various methods. The calculations were done in the environment of evolutionary algorithms based on systematically received forecasts. The computational algorithms made use of the 1-2-3 rule, anti-collision plot, and the storm field defined as the cyclone fuzzy domain. The results have been compared with post factum analysis utilizing exclusively the full scope of weather analyses for the relevant moments of the voyage
  • Medyna, Piotr; Wiśniewski, Bernard; Chomski, Jarosław (Scientific Journals of the Maritime University of Szczecin, Zeszyty Naukowe Akademii Morskiej w Szczecinie, 2010)
    The authors describe methods of presenting seasonal information on the occurrence of cyclones (typical tracks shown on Routing Charts, climatic routes and areas of cyclone formation according to NOAA). Besides, a spatial presentation of weather situations including cyclone tracks and the stages of their development understood as intensities are proposed. The relevant zones have been determined on the basis of cyclone data from 1998–2007. The zones indicate areas of potential tropical disturbances on the ocean, thus depicting the areas of the most probable cyclone threats
  • Wiśniewski, Bernard; Medyna, Piotr; Chomski, Jarosław (Scientific Journals Maritime University of Szczecin, Zeszyty Naukowe Akademia Morska w Szczecinie, )
    The most beneficial ship’s route calculations on the ocean are presented, taking in-to consideration tropical cyclone avoidance. Tests were made for the m/v “Daszynski” voyage using real weather data during 26.IX.04 - 06.X.04, when the North Atlantic was haunted by the tropical cyclons “Jeanne” and “Lisa”. A computational program based on evolutional algorithms was used.
  • Medyna, Piotr; Chomski, Jarosław; Wiśniewski, Bernard (Scientific Journals Maritime University of Szczecin, Zeszyty Naukowe Akademia Morska w Szczecinie, )
    A route estimation indicator as a tool for ship route evaluation aimed at avoiding a tropical cyclone is proposed. The time of voyage, navigational indicator and time of ship presence in the cyclone vicinity included in this indicator are taken into consideration.
  • Wiśniewski, Bernard; Chomski, Jarosław (Scientific Journals Maritime University of Szczecin, Zeszyty Naukowe Akademia Morska w Szczecinie, )
    Podjęto próbę zastosowania zasad i metod teorii grafów dla programowania drogi statku. Przedstawiono algorytm obliczania najkrótszej drogi dla zadanego grafu skierowanego. Wykorzystanie metody zilustrowano przykładami graficznymi.
  • Wiśniewski, Bernard; Chomski, Jarosław (Scientific Journals Maritime University of Szczecin, Zeszyty Naukowe Akademia Morska w Szczecinie, )
    W programowaniu tras statków na oceanach zaproponowano użycie algorytmów genetycznych. Rodzaj tych algorytmów i dokładność obliczeń zaletą od dostępnych danych pogodowych ora2 oprogramowania. Zbudowany program oparty jest na algorytmie ewolucyjnym wyznaczania minimalno-czasowej drogi statku. Rezultaty testów dowodzą, te poprzez zwiększanie populacji wejściowej motliwych tras, łącznego stosowania operacji mutacji i krzytowama tych tras oraz w miarę zwiększania ilości pokoleń uzyskuje się możliwość wybrania najkrótszej czasowo drogi statku na oceanie.
  • Wiśniewski, Bernard; Chomski, Jarosław (Scientific Journals Maritime University of Szczecin, Zeszyty Naukowe Akademia Morska w Szczecinie, )
    Optymalizacja minimalno-czasowa drogi statku staje się ważnym kryterium ekonomicznym planowania podróży. Algorytmy komputerowe wykorzystują bieżącą informację pogodową wprowadzoną do komputera na podstawie odczytanych map faksymilowych. Autorzy przeanalizowali nową metodę wprowadzania danych, tak aby w dostatecznym stopniu odzwierciedlić warunki pogodowe, a jednocześnie umożliwić przeprowadzenie obliczeń w warunkach eksploatacyjnych statku.

Search repository

Advanced Search

Browse

My Account

RSS Feeds