Walczak, Aleksander
(Scientific Journals Maritime University of Szczecin, Zeszyty Naukowe Akademia Morska w Szczecinie,
)
Treść artykułu prezentuje wyniki badań autora, dotyczących wyników determinujących bezpieczeństwo żeglugi. Analiza i synteza materiału badanego oraz wysunięte wnioski zostały oparte na 1700 awariach nawigacyjnych statków floty transportowej.
Czynnikami, które były przedmiotem rozważań naukowych stanowiły: struktura techniczna floty, struktura rodzajowa kadry pływającej oraz warunki nawigacyjne rejonów, w których odbywała się eksploatacja statków.
Z trzech podanych czynników: technicznego, ludzkiego i eksploatacyjnego decydujące role w rozmiarach i skutkach wypadków i awarii morskich, czyli w bezpieczeństwie żeglugi, odgrywał człowiek.
W artykule, zawierającym bogaty materiał statystyczny, zostały przedstawione przyczyny zagrożeń bezpiecznego pływania oraz wnioski prewencyjne w trzech wyżej podanych aspektach.