English Polski
Akademia Morska w Szczecinie

DSpace Home

DSpace/Manakin Repository

Browsing by Author Listewnik, Jerzy: 17 Scientific Journals of the Maritime University of Szczecin

  • Listewnik, Jerzy; Wiewióra, Antoni (Scientific Journals of the Maritime University of Szczecin, Zeszyty Naukowe Akademii Morskiej w Szczecinie, 2009)
    Renewable and CO2 – natural liquid fuels – biofuels such as vegetable oils, palm oils, coconut, sunflower and rape seed oils are today very appreciated in more and especially more European countries as the green energy sources for land and sea electrical power generation. The paper in the first part discusses the various controversial opinions on the rapidly growing production of vegetable oils for biodiesel production and the possibilities that this may cause higher food prices and spread famine in many countries. The second part of the paper highlights various technical issues of biofuels application on marine diesel engines. The pros and cons of biofuels application are given

Other publications

  • Listewnik, Jerzy; Wiewióra, Antoni (Scientific Journals of the Maritime University of Szczecin, Zeszyty Naukowe Akademii Morskiej w Szczecinie, 2011)
    The paper considers and analyses the application of gas (LNG) as a marine fuel for the whole of the merchant fleet. From made considerations, it is evident that up to year 2025 LNG will become a general ships fuel
  • Listewnik, Jerzy (Scientific Journals Maritime University of Szczecin, Zeszyty Naukowe Akademia Morska w Szczecinie, )
    W 1959 roku wprowadzono na statki handlowe pierwsze systemy zdalnego sterowania silnikiem głównym z mostku. Rok 1965 to początek pojawienia się na morzach pierwszych statków z siłownią bezwachtową. W 1969 roku zainstalowano pierwszy na świecie prototyp kompleksowego systemu automatyki siłowni sprężony z maszyną cyfrową, zaś w 1972 roku jego udoskonwaloną wersję zawierającą również scalony system diagnostyki pozwalający na planowanie optymalnych czasów remontu - diagnostyka trendu. Wspomniane daty są związane z kolejnymi etapami rozwoju aytomatyki siłowni okrętowej. W niedługim stosunkowo okresie czasu siłownia okrętowa zostaje nasycona różnego typu urządzeniami automatycznego sterowania jej pracą. W konsekwencji przyjęcia i zastosowania na statkach idei siłowni bezwachtowej o wzrastającym stopniu automatyacji proces kontroli i sterowania poszczególnymi urządzeniami i mechanizmami siłowni zostaje scentralizowany, przenosi się z samych urządzeń do jednego centralnego ośrodka. Równolegle rosną osiąfi i wytężenie mazyn i urządzeń siłowni a zwłąszcze silników napędu głównego zmniejszając margines bezpieczeństwa, co ow konstekwencji wymaga bardziej czyłego i dokładniejszego nadzoru pracy tych urządzeń. Pomiędzy maszyną a operatorem wyrósł ogromny zespół elektronicznych, hydraulicznych lub pneumatycznych urządzeń automatyki kontroli i sterowania procesami siłowni spychający mechanika do jednego pomieszczenia jakim są we spółczesnych siłowniach Centrale Kontrolno - Manewrowe /CKM/ - mózgi sułowni, skąd operator prowadzi wszystkie obserwacje pracy siłowni i podejmuje odpowiednie decyzje czy interwencje w celu zapewnienia jej oprymalnej i bezpiecznej pracy.
  • Listewnik, Jerzy (Scientific Journals Maritime University of Szczecin, Zeszyty Naukowe Akademia Morska w Szczecinie, )
    W praktyce eksploatacyjnej statku jandlowego o bezpieczeństwie żeglugi i sukcesie ekonomicznym przedsięwzięcia handlu drogą morską decyduje odpowiednio wyszkolona załoga, głównie zaś zespoły oficerów mechaników i nawigatorów. Dzisiejsze nowoczesne statki imponujące zarówno wielkością, szybkością i coraz to bardziej skomplikowaną strukturą taborniczną urządzeń siłowni i nawigacji stawiają wysokie i różne wymagania przed oficerem mechanikiem i oficerem nawigatorem.
  • Listewnik, Jerzy (Scientific Journals Maritime University of Szczecin, Zeszyty Naukowe Akademia Morska w Szczecinie, )
    The paper points out ways of ship propulsion developments after the year 2000, analysing the possibilities of gas turbine application for ship's propulsion, as well as the design of propulsion plants systems fulfilling safety and marine environmental aspects. The last chapter of the paper gives a general description of the introduction into the operation of an electrical motor working in the range of superconductivity by the Japanese Co. IHI. A brief characteristics of this epoch-making achievement is made
  • Listewnik, Jerzy (Scientific Journals Maritime University of Szczecin, Zeszyty Naukowe Akademia Morska w Szczecinie, )
    W części wstępnej omówiono problemy eksploatacyjne, na które współczesne odolejacze napotykają zarówno na statkach jak i na lądzie. Hydrocykony do rozdziału faz ciecz-ciecz-ciało stałe są rozpatrywane jako wstępny stopień oddzielania w stosowanych obecnie dwustopniowych układach odolejaczy.
  • Listewnik, Jerzy (Scientific Journals Maritime University of Szczecin, Zeszyty Naukowe Akademia Morska w Szczecinie, )
    Przedstawiono charakterystykę silników wolno- i średnioobrotowych pod względem stopnia ich niezawodności, opierając się na danych statystycznych towarzystw■ ubezpieczających. Omówiono też problemy zagrażające współczesnym wysoce obciążonym silnikom, jeśli chodzi o nadmierne zużycie pary tuleja cylindrowa - tłok (pierścienie tłokowe). Z kolei dokonano kategoryzacji uszkodzeń silników i najczęściej występujących związanych z nimi roszczeniami względem ubezpieczycieli. Podano również przyczyny uszkodzeń, ograniczając się do najczęściej występujących, tj. awarii turbosprężarek i grupy tuleja cylindrowa - tłok.

Search repository

Advanced Search

Browse

My Account

RSS Feeds